Flyplass PCI

Flyplass PCI

Casestudie for PCI-måling på flyplass

Innledning

I den moderne verden spiller flyplasser en viktig rolle i utviklingen av alle regioner. De flytter ikke bare mennesker, men legger også til rette for turisme, skaper arbeidsplasser, øker skatteinntektene og bidrar til bevaring av beskyttede områder.

Figur 1: Flyplass vurdert for pilotstudie

På grunn av den høye befolkningstettheten i Asia har de fleste flyplassene én rullebane (med unntak av de store flyplassene som har to). Bali flyplass i Indonesia er en av de travleste flyplassene i Sørøst-Asia, med 600 landinger om dagen, og har bare én rullebane. I et slikt scenario blir vedlikehold av rullebanens overflate (forplass, taksebane og rullebane) en utfordrende oppgave, ettersom enhver feil fører til store økonomiske tap og stans i hele driften.

Utfordringen

Utfordringen med å jobbe på flyplasser i Asia er at de er i drift 24 timer i døgnet, noe som fører til små tidsvinduer for vedlikeholdsarbeid. Dagens behov er å ha en

et system som fungerer svært effektivt og har kort behandlingstid (data bør samles inn og behandles raskt)

I henhold til ASTM D 5340-standarden er Pavement Condition Index (PCI) en av parameterne som bør evalueres med hyppige intervaller, og som indikerer fortauets styrke. Nøkkelen til å evaluere veidekket er å identifisere ulike typer skader på veidekket og koble dem sammen. Denne prosessen bidrar til en helhetlig forståelse av den nåværende tilstanden og den historiske nedbrytningshastigheten, noe som igjen bidrar til å utvikle hensiktsmessige vedlikeholds- og rehabiliteringsplaner.

Tabell 1: Indeks brukt for å definere PCI

Løsningen

Flyplassen som ble vurdert for denne studien, er en av de travleste i India, og det var derfor ikke mulig å skanne hele området. Det ble tatt prøver av alle de tre fortaustypene, dvs. forplass (parkeringsplass), rullebane (overflaten der flyene tar av/lander) og taxivei (overflaten som forbinder forplassen med rullebanen). I denne studien ble det samlet inn to prøver for hver type fortau. Gjennomsnittlig prøvestørrelse var 800-1200 m lengde x 4 m bredde. I asiatiske land er det vanlig å bruke betong (stiv) som overflatebelegg på forplassen, mens det er asfalt (fleksibel) på rullebanen og taxibanen.

Hele prosessen er beskrevet i korte trekk nedenfor:

▪ Elementer av flyplasser ble definert i nettverk (flyplass), grener (oppstillingsplass, rullebane og taksebane) og seksjoner (prøver tatt) basert på belegningstyper og funksjonell kategori.

▪ Elementvis inventering ble definert for detaljer som prøvestørrelse, platestørrelse (betong), overflatetype, kvalitet, byggedato osv.

▪ Skanningen ble utført ved hjelp av ViaPPS-systemet. Skanningen omfatter datafangst ved hjelp av ulike sensorer, dvs. LiDAR, ViaIRI (IRI og MPD), 360-graders fotografier fra marihøne og stillbilder fra Basler plassert foran bilen. Alt dette er koblet sammen med Applanix GNSS og kilometerteller (DMI).

▪ Etter skanning ble det generert ulike rapporter (automatisert prosess) for parametere som

– Homogenitet

– IRI (ruhetsindeks) og MPD (gjennomsnittlig profildybde)

– Fotostruktur (for innretting av bildene)

– Sprekker/grophull

– Dekkets struktur (inneholder spor, lengdeprofil, tverrfall,

kurveradius osv.)

▪ Basert på rapportene som ble generert, ble forfallet markert på seksjonsnivå i Paver-programvaren. Eksempler på feil som ble observert i felt/rapporter er som vist:

Sprekker

Dårlige ledd

Lappearbeid

Ved å bruke en kombinasjon av homogenitet/punktsky og fotografier kunne vi markere alle overflateforstyrrelser som er avgjørende for beregning av PCI

▪ Prosessen med alle relaterte parametere og deres vekting i evalueringen av PCI er beskrevet i https://en.wikipedia.org/wiki/Pavement_Condition_Index

▪ Ved å bruke en kombinasjon av homogenitet/punktsky og fotografier kunne vi markere alle overflateforstyrrelser som er avgjørende for beregning av PCI

▪ Prosessen med alle relaterte parametere og deres vekting i evalueringen av PCI er beskrevet i https://en.wikipedia.org/wiki/Pavement_Condition_Index

Figur 1: Eksempel på rapport generert for IRI (ruhetsindeks)

▪ Basert på alle resultatene og rapportene som genereres av systemet, markeres nødkodene med angivelse av inspeksjonsdato (for å opprettholde en kalender), med nødstørrelse og plassering (som kan evalueres ut fra koordinater) samt rutenummer.

▪ Basert på de angitte parameterne beregnes PCI ut fra seksjoner/grener og inspeksjonsdato. Rapporten genereres og presenteres i ulike formater (tekstlig/grafisk)

Det beste med hele prosessen er hvor raskt datafangsten og databehandlingen går. Hvis alle seksjonene er tilgjengelige, kan hele flyplassen skannes på to timer, mens behandling og rapportering tar ytterligere to timer. På pilotflyplassen fullførte vi seks seksjoner på mindre enn én time.

Resultatet

PCI-verdiene som er beregnet ut fra studien, er som angitt nedenfor.

Nettverksnavn : Flyplass

Prøvene ble tatt fra en nylagt overflate på flyplassen, og PCI-verdien var derfor i den gode kategorien totalt sett. For å overvåke overflaten og utføre forebyggende vedlikehold er det imidlertid nødvendig at flyplassen skannes en gang i uken for å identifisere gråsoner og utføre overvåking på et så fint nivå som mulig.

Verktøy som brukes

ViaPPS (fortauskanner)

Dette er en egenutviklet teknologi fra ViaTech AS, Norge (www.viatech.no). ViaPPS brukes hovedsakelig til vedlikehold og sikkerhet av veidekker. ViaPPS har flere sensorer som registrerer ulike parametere som sprekkdannelser, spordannelser, avflassing, blødninger osv. Hele vedlikeholdsplanen kan planlegges basert på disse dataene. Ved hjelp av dette utstyret kan alle typer problemer fanges opp, selv på de mest innledende nivåene. Norske veimyndigheter har brukt dette systemet i de siste 12 årene for å vedlikeholde motorveiene sine.

For mer informasjon, se http://viatech.no/products.aspx?lang=en&id=6

Asfaltlegger

Paver er en programvare utviklet av US Army Corps of Engineers og Federal Aviation Administration. Programvaren er utviklet i henhold til ASTM-standarden ASTM D6433 for motorveier og ASTM D5340 for flyplasser.

For mer informasjon, se http://www.paver.colostate.edu/

Date:
Category:

Vår beliggenhet

ViaTech er et verdensomspennende selskap. Kartet nedenfor viser noen av våre handelspartnere.