RoAR og Statens vegvesen
Måling av både sommer- og vinterforhold
I 2005 deltok ViaTech i leveransen av friksjonssystemet Roar mk5 til Statens Vegvesen. Kort tid etter hadde ViaTech vedlikehold og support av hele friksjonssystemet. Roar mk5 var et friksjonssystem som målte både sommer- og vinterforhold. Systemet var hydraulisk og ble levert av selskapet Norsemeter.
I 2018 var Roar mk5 utslitt, og det var behov for en ny friksjonsenhet. ViaTech har utviklet en ny friksjonsenhet basert på den nyutviklede ViaFriction mk2. Denne brukes til sommerfriksjon og er tidligere levert til Danmark og Polen. Det nye systemet måler i begge hjulbanene og fikk navnet Roar mk6. Statens vegvesen har 5 Roar mk6-enheter, en i hver region i Norge.

RoAR mk6
ViaTech produserer hovedfriksjonsenheten for norske veimyndigheter, RoAR. RoAR mk6 er basert på en ViaFriction med to hoder. Roar mk6 kan utføre friksjonsmålinger i alle modusene som er tilgjengelige for ViaFriction. Dette inkluderer fast slip, variabel slip og overvåking.

Vinter RoAR mk6

Lastebil
Brukere
Friksjonsenhetene er harmonisert med den norske OSCAR-enheten. RoAR mk6 har EU Friksjonsenhetene er harmonisert med den norske OSCAR-enheten. RoAR mk6 har EU-godkjenning og leveres med en CoC.
Se video på: