Våre produkter

TWO CFME

TWO er et robust, slitesterkt og nøyaktig instrument for presise og effektive målinger av veidekkefriksjon. Godkjent av FAA

Beskrivelse

Generelt

Den patenterte konstruksjonen fungerer like godt i -30 grader snø og is som i +50 grader tropiske omgivelser.

TWO er laget av rustfritt stål og aluminium av høy kvalitet, og vil ikke ruste eller korrodere. Det er heller ingen hydraulikk som kan fryse eller lekke eller bli slitt.

TWO kan monteres direkte på et kjøretøy eller forhåndsinstalleres på en spesiell tilhenger. Begge installasjonene er tilgjengelige med et valgfritt selvfuktingssystem som kreves for vedlikehold av fortauet.

Det finnes løsninger for montering i linje med venstre eller høyre hjulspor på kjøretøyet – eller midt imellom.

Programvaren er installert i en bærbar datamaskin som er plassert ved førersetet. Den håndterer måling, visning og lagring av data. Programmet sørger for enkel betjening, samler inn resultater og muliggjør rapportering av detaljer umiddelbart etter at målingene er utført.

TWO_mounted on a vehicle

Elegant montert på kjøretøyet, lett avtakbar.

TWO_mounted on a trailer

Alternativt montert på tilhenger.

Slik fungerer det

Enheten heves og senkes ved hjelp av en elektrisk aktuator som styres av TWO-programvaren. I øvre posisjon er TWO fritt i luften og ikke i kontakt med underlaget. Dette er den normale posisjonen når du beveger deg mellom steder.

Når enheten senkes ned, skyves den mot bakken med en forhåndsinnstilt kraft av den elektriske aktuatoren. Kraften måles og styres automatisk av programvaren.

De to hjulene er mekanisk forbundet med et kjede. Forhjulet har omtrent dobbelt så stor nedadgående kraft som bakhjulet. Det gjør forhjulet til det drivende hjulet, og det kjører med samme hastighet som kjøretøyet.

Bakhjulet er målehjulet og drives av drivhjulet via kjedet, men er giret slik at det roterer 17,8 % saktere enn drivhjulet.

Friksjonsnivået registreres ved 100 Hz og beregnes ved å dividere målehjulets nedadgående kraft (Fd) med målehjulets bremsekraft (Fb); Friksjonskoeffisient = µ =Fd/Fb.

Veier vinterstid

Gir informasjon til vedlikeholdspersonalet om det er behov for salting eller sanding for å sikre tilstrekkelig friksjon og trygge kjøreforhold. Måling gjøres vanligvis i kjøretøyets venstre hjulspor.

TWO kan brukes både på kjøretøy og tilhenger (Fb); Friksjonskoeffisient = µ =Fd/Fb.

roads winter

Vintermålingstjeneste i over 20 år.

Flyplass vinter

Det er avgjørende for sikkerheten å vite at rullebanens overflate kan gi tilstrekkelig bremsefriksjon for et landende fly. Det er ikke rom for feil. I dårlig vær kan friksjonsnivået endre seg raskt, noen ganger betydelig i løpet av 10-20 minutter, så friksjonsmålingsdataene må være ferske.

TWO kan monteres både på kjøretøy og tilhenger.

Airport winter

TWO CFME – Kontinuerlig friksjonsmåleutstyr Godkjent av FAA.

Why measure?

Safety!

No road, runway or pavement is getting better by friction measurement. But knowing the condition of the surface is essential for knowing when to make an intervention.

 

Saving money!

An old saying: “If it’s not broken why fix it?” Making a friction measurement is a lot cheaper than making rubber removal, remake the surface- or in winter, spreading expensive chemicals or salt.

 

Saving the environment!

Thousands of tons of salt and chemicals are being used every year to improve friction level. It represents a significant  stress on the environment and often pollutes the ground water. Is the intervention always required or is the action based on ‘believing’ and ‘feeling’ of that something needs to be done?(Fb); Friction coefficient = µ =Fd/Fb.